Om Oss

/Om Oss
Om Oss 2019-11-29T15:17:05+00:00

Vår kjernevirksomhet er å forberede unge, talentfulle kokker til å delta i verdens vanskeligste og mest prestisjefulle individuelle konkurranser i kokekunst. Aktivitetene våre knyttes opp i toårige løp, med mål om å identifisere kandidater som kan representere norske kokker og norsk gastronomi internasjonalt, og gjennom kompetanse- og treningsprogram la disse utvikle seg i vår og egen regi til en gruppe enda mer kompetente kokker, før de møtes i den offisielle norske kvalifiseringen Årets kokk. Her vil en av kokkene til slutt stå som vinner, og bli Norges neste kandidat i Bocuse d’Or.

Stiftelsen organiserer også rekrutteringskonkurransen Årets unge kokk, en konkurranse som fikk svært god mottakelse i 2019. Den gir yngre kokker, i alderen 17 til 25 år, tilgang til læring og konkurranse i vårt system. Assisterende kokk må være lærling.

Aktivitet som bygger norsk matkultur
Siden 1987 har Norge deltatt i Verdensfinalen i Bocuse d’Or 15 ganger med toppresultater. Norge er med sine 11 pallplasseringer per 2020, det landet i verden med flest medaljer i Bocuse d’Or, med en medalje mer enn vertslandet Frankrike. Resultatene er kilde til faglig inspirasjon blant norske kokker og matinteresserte, og til en sterk generell stolthet og interesse knyttet til norske kokker. Gjennom prosessene bygges både fagkompetanse og interesse, som omdannes til moderne norsk gastronomi og matkultur.

Aktivitet som skaper positive effekter over tid
I praksis virker systemet Bocuse d’Or Norge som et åpent innovasjonssystem for norsk gastronomi. Kjente og ukjente råvarer og metoder, kombineres til nye løsninger, som igjen deles og testes ut på kjøkkenet. Nye initiativ på nye eller etablerte råvarer, fra landbruk, havbruk og fiskeri, tas opp og bearbeides, og i enkelte tilfeller blir til internasjonale kjendiser: Som laks, sei, kongekrabbe, kveite, trøffeltang, lam og vinterlagrede norske grønnsaker.

Den viktigste effekten er at det utvikles en struktur med topptrente unge kokker, som har utviklet mye større kompetansebredde enn tradisjonell utdanning gir. Over tid bidrar det til positiv endring av privat og offentlig serveringsnæring, noe som er positivt for reiseliv og matrelatert næringsliv, så vel som helse, velvære og matglede i den norske befolkningen.

I løpet av en toårig syklus, står nær 100 av landets ledende kokker i direkte roller i systemet, hvorav cirka halvparten er direkte involvert på kjerneteamene som jobber selvstendig med de kulinariske løsningene til konkurransene. Dette koordineres av Stiftelsen sammen med Årets kokk Akademiet.

Synlighet en nøkkel
At folks interesse er stor, oppleves blant annet gjennom medienes interesse for konkurransene.  I perioden 2015 til 2019, har norske medier gitt nordmenn i snitt nær 50 anledninger til å lese om Årets kokk-systemets arbeid, 20 av de bare siste året (til sammen over 230 millioner redaksjonelle lesere. Kilde: Retriever). Interessen harmonerer med det vi ser – Nordmenns matinteresse blomstrer.

Stor innsats for fellesskapet
Stiftelsen skaper, koordinerer og leder ressurser til utvikling av norsk gastronomi og matkultur. Virksomheter og kokker legger sammen inn en betydelig innsats i form av økonomiske bidrag og dugnad. Antall dugnadstimer som går med av involverte kokker og ledere, utgjør om lag 15 000 timer per år. Samarbeidspartnere lager kampanjer og bidrar. Stiftelsen og dets nettverk representerer slik en årlig investering i tid og penger i norsk gastronomi, som er nær fem ganger høyere enn offisiell regnskapsomsetning. Slik blir aktiviteten viktig for interessen for faget, norske kokker og god mat.

  

Norges representant i Bocuse d’Or, Christian Andre Pettersen, sitt bidrag i Bocuse d’Or i Lyon 2019. Foto: Tom Haga.