En veileder og motivator
Coachen er kandidatens fremste mentor. Treneren har som oppgave å inspirere, veilede, motivere og utfordre, i både forberedelsene og på selve konkurransedagen. Det er avgjørende at coachen kjenner konkurransen godt, og vet hva som kreves for å komme på pallen.
– Treneren skal være en støtte til kandidaten og tilpasse oppfølgingen sin til kandidatens behov. Sammen med kandidaten, er det treners oppgave å analysere råvarene, diskutere hva som fremhever smaken best og hvordan maten skal presenteres, samt sørge for at kandidaten holder seg i riktig spor under forberedelsene, sier Arne Sørvig, daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi.
Under selve konkurransen, er det ifølge Sørvig strengt forbudt for en trener å være inne på kjøkkenet eller ta på maten. Coachen står rett utenfor konkurransekjøkkenet og veileder på oppgaver og sekunderer på tid. Trener skal ha overordnet oversikt, kjenne teamets kjøreplan i detalj, og følge opp at oppgavene blir gjort til rett tid og med presisjon, og håndtere små og større uforutsette hendelser.
Kandidaten, Årets kokk, utpeker sin trener i samråd med Stiftelsen Norsk Gastronomi. Arne Sørvig understreker betydningen av dette valget for en kandidat, som normalt har en god kjennskap til de beste norske trenere på området og hvordan kjemien mellom coach og teamet bør være.
Et soleklart valg Utover erfaring og kompetanse, var det viktig for Håvard Werkland å velge en coach han kjente godt fra før og som han hadde jobbet med tidligere. Christopher W. Davidsen var et soleklart og naturlig valg.
– Christopher får det beste ut av meg. Han er en coach som utfordrer meg, han vet nøyaktig hva jeg er god på. Der jeg må overgå meg selv for at vi skal gjøre det best, vet han hvordan han skal utfordre meg, forteller Werkland.
Deres felles historie startet på Rica Nidelven tilbake i 2014, da Christopher var assisterende kjøkkensjef og Håvard andreårslærling. Christopher tok raskt Håvard under vingene, og samme år ble Christopher laglederen til Håvard og Leopold P. Roze, da de konkurrerte i NM for lærlinger.
– Christopher satte krav og hadde forventninger til meg. Han fikk meg til å forstå at om vi skulle vinne dette, så måtte jeg prioritere å bruke tid, mye tid. Han var en stor motivator, forteller han.
Teamet vant Norgescupen, og et frø var sådd i Werkland:
– Da vi sto på pallen, kjente jeg at dette er noe jeg vil gjøre mer av, og det var da jeg fant ut at jeg en dag ville satse.
Fra NM til Speilsalen, via Bocuse d’Or Håvard gjorde inntrykk på Christopher, og da Davidsen skulle delta i Årets kokk i 2015, spurte han Håvard om han ville være hans commis. Slik ble det, og da de sikret seg tittelen, var neste stopp Bocuse d’Or Europe 2016 i Budapest, og verdensfinalen i Lyon i 2017. Team Norway sikret seg sølv i begge konkurranser.
Under ett år senere, fortalte Davidsen Werkland at han jobbet med et nytt prosjekt og skulle åpne en restaurant. Han ville ha Håvard med på laget. Slik ble det til at de åpnet Speilsalen sammen.
– Christopher og jeg har jobbet sammen i over ti år nå, og vi har en helt spesiell dynamikk. Vi trenger nesten ikke kommunisere når vi gjør tester, vi kjenner hverandre så godt, forteller Håvard. – Han er ærlig og åpen, sier det han mener. Samtidig er han utrolig flink til å ikke overkjøre. Han er veldig opptatt av at det er jeg som kandidat som skal ta de endelige avgjørelsene. Han tar eierskap, uten å ta over eierskapet fra meg, det er viktig, sier Håvard.
Supertrioen fra Speilsalen Siste brikken på kjerneteamet er commis Grunde Gillund, som også har jobbet i Speilsalen. Rollene de hadde der, er ikke helt ulike de de har på treningskjøkkenet.
– Christopher, Grunde og jeg har sammenlignbare roller i arbeidslivet og i konkurransen, det føles som at vi har vært gjennom dette ett år allerede, ler Håvard.
De siste årene har vi sett at kandidatene i større grad presenterer noe originalt i konkurransen, og for å hevde seg i toppen må man sette seg ambisiøse mål.
– Jeg har satt sammen et målrettet team, med mennesker som har evnen til å gi det som skal til for at vi skal kunne hevde oss i toppen, selv om det koster. Alle i teamet må ha troa, og det har vi, avslutter han.
Christopher W. Davidsen ledet Speilsalen fra plan til Michelin-stjerne og et fantastisk omdømme. Han er i dag deleier i Mati-Gruppen i Trondheim, som nylig åpent den store gourmet-bistroen Tollbua.
Les om Håvards valg av commis her.
Foto: BERRE